דלג לתוכן ראשי

רדיאטור - כל מה שצריך לדעת

רדיאטור הרכב

הרדיאטור הוא אחד החלקים העיקריים ברכב האחראיים על קירור המנוע. הרדיאטור מורכב בחלקו הקדמי של המנוע ותפקידו הוא לפנות את החום המופק במנוע על מנת לשמור על טמפרטורת העבודה שלו. הוא למעשה מחליף חום ומורכב מצלעות קירור שבהם זורם נוזל. קירור הנוזל נעשה על ידי העברת אוויר שמקורו במאוורר חשמלי או מכני, ולרוב נמצא הרדיאטור בקדמת הרכב כדי לאפשר זרימה רציפה של אוויר. כאשר הטמפרטורה עולה מתחיל המאוורר את פעילותו על מנת לקרר את הנוזל.  

כיצד בנוי הרדיאטור ואיך הוא פועל?  

הרדיאטור מורכב משני מיכלים וממתקן הקרוי מקרב הנמצא בינהם. מיכל הכניסה כולל צינור שדרכו נכנס הנוזל מן המנוע לרדיאטור. פתח המילוי של הרדיאטור למילוי הנוזל מחובר בחלקו העליון של המיכל העילי ויש בו פתח חירום ליציאת עודפי הנוזל שמכונה צינור בירוץ. הנוזל במיכל העילי מחולק על פני מערכת צינורות להקרנת החום. צינורות אלה מעבירים את הנוזל אל המיכל השני (התחתי) שברדיאטור. צינור הבירוץ משמש להוצאה של מים או קיטור כדי לווסת את הלחץ על מנת למנוע יצירת סדקים ובקיעים בדפנות המתכת של הרדיאטור. המיכל התחתי מקבל את הנוזל לאחר שעבר דרך הצינורות להקרנת החום ומזרים אותו דרך פתח היציאה של הרדיאטור לכוון המנוע.  

ומה קורה במנוע?  

בתוך המנוע יש מספר מערכות קירור שבהן צינורות עגולים להקרנת החום. צינורות אלה רבים ואנכיים וסביבם יש צלעות מאוזנות. מעברי הנוזל בצינורות מאד צרים והחומר שממנו הם עשויים הוא דק היוצר מצב שמרבית השטח שלו בא במגע עם האוויר המוזרם על ידי המאוורר. בצורה זו מתאפשרת הקרנת חום יעילה של מי הקירור אל האוויר והתוצאה שמתקבלת היא קירור המנוע.  

חיבור למשאבת מים   ברכבים החדשים יש משאבת מים המחוברת בחלקה הקדמי של חטיבת הצילינדרים, או בצידה, ותפקידה הוא להמריץ את נוזל הקירור על ידי שאיבתו מחלקו התחתון של הרדיאטור ודחיפתו למערכת הצילינדרים ובחזרה למיכל הכניסה של הרדיאטור. המשאבה היא צנטריפוגלית והיא מונעת על ידי רצועה בקצהו הקדמי של גל הארכובה. המשאבה מסוגלת לספק כמות נוזל גדולה והיא לא נסתמת בגלל הלכלוך שבמי הקירור.  

מאוורר הרדיאטור  

המאוורר יונק כמות גדולה של אוויר העוברת בין צינוריות הקרנת החום של הרדיאטור. ובנוסף לקירור הנוזל האוויר מקרר גם את המנוע באופן ישיר מבחוץ. ברכבים בעלי כונס אוויר בצורת מנהרה מפח, האוויר מוזרם ישירות למנוע כד לקרר אותו באופן יעיל יותר.  

תקלות ותחזוקה  

ברכבים החדשים אין צורך לבדוק מים ברדיאטור בכל שבוע כפי שהיה נהוג בעבר, אבל רדיאטור נסתם אחת לחמישים אלף קילומטר ויש לבדוק אותו היטב בסמיכות לכך. ניתן להבחין ברדיאטור סתום בצורה ויזואלית וניתן למנוע זאת על ידי שטיפת הרדיאטור אחת לשנה במוסך. בנוסף יש להקפיד על מפלס מים נכון ברדיאטור ומומלץ להשתמש בנוזל רדיאטורים מיוחד ולא במים רגילים על מנת למנוע הצטברות לכלוך או אבנית במערכת.  

נוזלים מים מהרדיאטור- מה לעשות?  

כאשר אתם מבחינים בנזילת מים מהרדיאטור יש לוודא כי לא מדובר בנזילת העודפים או כתוצאה מהיווצרות הקיטור. כמו כן, יש לבדוק את החיבורים שבין המיכלים ובין הרדיאטור לצינור כניסת המים וליציאת המים לעבר המנוע. לעיתים חיבורים אלה מתרופפים או שנסדקים כתוצאה מהחום של המים ויש להחליפם או להדק אותם. בכל מקרה מומלץ להכניס את הרכב למוסך כאשר מבחינים בנזילה מהרדיאטור מכיוון שיכול להיות שהנזילה נגרמת כתוצאה מסדקים ושברים בגוף הרדיאטור עצמו, דבר שיחייב שיפוץ הרדיאטור, או במקרים חמורים יותר, את החלפתו.  

צור קשר עם מוסך ח.ח יפו, מורשה צ'מפיון מוטורס ומומחה בטיפולים ברכבי סיאט ופולקסווגן