דלג לתוכן ראשי

רעידות ברכב- מה עושים?

הרוכב רועד? בלי פאניקה!


לא צריך להיבהל במידה ומרגישים רעידות רכב, אולם חשוב מאוד לפנות מוקדם ככל האפשר אל מוסך מקצועי לצורך אבחון והמשך טיפול. הבעיה העיקרית היא שרעידות נוטות להחמיר במהירות. רעידות קיימות בכל סוגי הרכבים והן לא תמיד מעידות על בעיה כרונית. הדבר החשוב הוא לזהות את הגורם לרעידות ולטפל בנושא באופן יסודי.

יש מספר בדיקות שניתן לערוך לצורך זיהוי הסיבה לרעידות ברכב פרטי או מסחרי. הבדיקות העיקריות הן של חוטי ההצתה ברכב, תושבות המנוע וציריות הגלגלים. בנוסף, רעידות נגרמות לעיתים קרובות כתוצאה ממחסור באוויר, דלק או ניצוץ. חשוב לעקוב אחר ביצועי המנוע ולזהות סיטואציות בהן הוא אינו פועל בצורה תקינה. יש להישאר עירניים אל נוריות החיווי בתוך הרכב ולפעול בהתאם להוראות היצרן. רעידות ברכב נפוצות גם לאחר תאונת דרכים וכאשר הסרן מתעקם. במקרה כזה הרעידות מחמירות עם התגברות מהירות הנסיעה.

דגש על בעיות צמיגים

אנשי מקצוע בתחום הרכב שמים דגש על בדיקה של הצמיגים במקרה של רעידות לא רצויות. התפקיד של הצמיג הוא לספק לכלי רכב אחיזת כביש אופטימאלית, לבלום זעזועים ולמנוע חיכוך. צמיג שחוק מביא לעיתים קרובות לתופעה של רעידות ואף פוגם בתחושת הביטחון במהלך הנסיעה.

הבעיות העיקריות הגורמות לרכב לרעוד כתוצאה מהצמיגים הן חוסר איזון של הגלגלים, התיישנות ושחיקה לא אחידה. אפשר לטפל במצב של חוסר איזון באמצעות כיוון גלגלים מקצועי, בעוד בשתי הסיטואציות האחרות נדרשת החלפת צמיגים כללית. החלפה של צמיגים מתבצעת בהתאם להוראות היצרן ותוך בדיקה נוספת של התושבות.

האם הרכב רועד במהלך בלימה?

תופעה לא פחות נפוצה של רעידות ברכב נגרמת במהלך בלימה. רעידות שמתחילות או לחילופין מחמירות כשהרכב מאט מסמנות על דיסק סדוק או שבור. הדיסק יכול להתחמם ולהתעקם בשל התחממות יתר, לאחר העמסת משקל כבד על הרכב או בשל שחיקה מוגברת.

דיסק עקום ונטוי מונע מהתופסן ורפידות הבלם ליצור אחיזה מלאה וכך נוצרות רעידות. במילים אחרות, האחיזה היא למעשה פעולת מחיצה המצבעת באופן מכאני כאשר הנהג לוחץ על דוושת הבלם. במידה ופעולה זו נפגמת מתבטלת גם האחיזה על דיסקיות הבלם והתוצאה היא ויברציות לא רצויות.

רעידות ברכב עם תיבת הילוכים אוטומטי-ת

רכבים עם תיבת הילוכים אוטומטית משתמשים במצמד הידראולי. תפקידו של המצמד הוא להעביר את סיבובי המנוע להפעלת משאבת השמן, אשר בתורה מפעילה את תיבת ההילוכים. תהליך זה מתבצע במקביל לפעולת ציר היוצא מתוך תיבת ההילוכים ומניע את אחד מחלקי הממיר הפנימיים. החלקים מסתובבים במהירות אדירה והם חייבים להיות מאוזנים הן במישור הסטטי והן במישור הדינאמי. במידה והאיזון מופר צפויות לצוץ רעידות קלות וגם חמורות.

על מתן לתקן רעידות ברכב הנובעות כתוצאה מליקוי בתיבת ההילוכים האוטומטית מתבצעת בדיקת איזון. המצמד האוטומטי מורכב על גבי פלטה באמצעות ברגים, אולם לעיתים הפלטה נסדקת ומופיעים רעשים ונקישות. יש להקפיד על כך שברגי החיבור לא ישתחררו ולמנוע בעיות בהידוק מכלול המצמד אל הפלטה. אבחנה ושיפוץ גיר של מוסך מקצועי כוללת התייחסות אל הנושאים הללו ויכולה במקרים רבים להציל חיים.

לגזור ולשמור: כללי עשה ואל תעשה

רעידות חמורות ברכב מחייבות את הנהג להפסיק את הנסיעה ולהזמין גרר למוסך מורשה ומקצועי. במצב של רעידות במהלך בלימה או הגברת מהירות ניתן לנהוג בזהירות ובאופן עצמאי עד המוסך.
בכל מקרה, אין להמשיך לשאת משקל כבד על רכב רועד, יש לשמור על כללי הזהירות ורצוי להגיע אל המוסך בהקדם האפשרי.

פנו למרכז שירות ח.ח יפו - מורשה צ'מפיון מוטורס, המשמש כמוסך סיאט ופולקסווגן בת"א ונשמח לרשותכם לכל שאלה או ייעוץ!